Google’a ‘tekel’ soruşturması

Google’ın tüm dünya üzerinde en fazla izleme alan platformu olan Youtube’da reklam vermek isteyen firmalara kendisinden öbür seçenek sunmadığı için Rekabet Kurulu tarafından soruşturma başlatıldı. Geçmişte farklı reklam teknolojileri yahut firmaları kullanılarak reklam verilebilen Youtube yakın vakitte yapılan güncellemeler ile Google’dan üçüncü taraf ajans ya da şirketlerin reklam satmasına imkan tanımayacak hale geldi. Reklam vermek isteyen bireyler Youtube reklamı verdiğinde Google’ın teknolojilerine mecbur bırakılıyor. Bu kapsamda Google reklamların bilgilerini, tıklanma sayıları üzere durumları kendi dışındaki şirketler ile paylaşmıyor. Paylaşılmayan bilgileri yalnızca kendisi sağlayan Google kullanıcıları kendisinden reklam almaya mecbur bırakıyor.

KENDİ ESER VE HİZMETLERİNE ÖNCELİK

Reklam satın almak isteyen bireylerin kriterlerini söyledikten sonra aldığı anlık ihale ve fiyat tekliflerinde Google kendi eserlerini ve hizmetlerini öne çıkarıyor ve kullanıcıyı yanıltıyor. Bu reklamları alabilecek ajanslar yahut kuruluşlar anlık ihalelere müdahil olamıyorlar ve Google kendi reklamını alan kişinin büsbütün sisteme entegre olmasını sağlıyor. Google bunu tümleşik bir hizmet olarak veriyor ve öbür şirketlerin kendi verdiği hizmetleri verememesini sağlıyor.

PAZARDA ŞEFFAFLIK PROBLEMİ

İnternet reklamcılığı ve bilhassa Youtube üzerinde şeffaflık sorunu de bulunuyor. Google kendi eserlerini önceliklendirdiği için hâkim olduğu internet reklamcılığı bölümünü berbata kullanıyor. Sisteme dâhil olamayan ajanslar ve reklam firmaları farklı pazarlarda Google’dan şikayetçi oluyor. Avrupa Birliği bölgesinde yaşanan misal problemler nedeniyle Google’a soruşturma açılmıştı. Google hakim durumunu berbata kullanma kabahati nedeniyle daha evvel 8 milyar Avro’ya yakın ceza almıştı.

Avrupa Birliği göz açtırmadı

Google’ın rekabeti ihlal ettiğine yönelik farklı ülkelerde de cezai soruşturma açılmıştı. AB Kurulu, ABD merkezli Google ile Facebook, Instagram ve WhatsApp’ın sahibi Meta’nın imajlı reklam (Display add) teknolojilerinin Birlik rekabet kurallarını ihlal edip etmediğini belirlemek üzere geçen yıl resmi soruşturma başlatıldığını duyurdu.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir