Bu proje elektrikli araçların menzilini artıracak

BURSA (İGFA) – Elektrikli arabaların en büyüksorularından biri olan batarya kullanım müddetine,BTÜ’lü akademisyenler yeni bir tahlil önerisi getiriyor.

Yürütücülüğünü Polimer Materyal Mühendisliği Kısmı Öğretim Üyesi Doç. Dr. Meral Akkoyun Kurtlu’nun üstlendiği, Öğretim Vazifelisi Dr. Sibel Tuna’nın araştırmacı, Özge Yurul Dağ’ın ise bursiyer olarak yer aldığı proje sayesinde, elektrikli araçlarda yer alan klasik alüminyum batarya paketlerine alternatif olarak,polimer kompozit temelli Li-ion batarya paketi geliştirilecek.

“Elektrikli Araç Batarya Paketlerinde Kullanılmak Üzere Uyumlaştırılmış Hegzagonal Bor Nitrür ve Silisyum Karbür Katkılı Polipropilen Hibrit Nanokompozitlerin Özelliklerinin Araştırılması” başlıklı proje TÜBİTAK 1002 Süratli Takviye programı kapsamında desteklenmeye de hak kazandı.

12 ay sürecek proje kapsamında geliştirilecek olan yüksek termal iletkenliğe sahip polimer kompozitin, otomotiv ve elektronik dalına yenilikçi ve tesirli bir tahlil olması hedefleniyor.

Proje Yürütücüsü Doç. Dr. Meral Akkoyun Kurtlu, günümüzde elektrikli arabaların kıymetinin artmasıyla birlikte, araba firmalarının elektrikli araçlar üzerinde yaptıkları çalışmaların da her geçen gün fazlalaştığını söyledi.

Akkoyun Kurtlu, “Elektrikli araçlarda şu an en büyük sorun batarya tartısı. Aracı şarj edecek istasyon sayısı hayli az ve bataryayı doldurma mühleti çok fazla. Biz de burada şarjın birebir kapasiteyle daha uzun müddet kullanabilmesi için bu proje üzerine çalışmaya başladık. Bakıldığında araç ne kadar hafifse şarj dayanıklılığı o kadar artıyor. Geliştireceğimiz polimer kompozit gereç ile elde edilecek hafiflik, bataryalardaki güç ve buna bağlı olarak araç menzili üzerinde olumlu tesirler yaratacak” dedi.

AYNI KAPASİTEYLE DAHA UZUN YOL

Elektrikli araçlardaki mevcut batarya paketinin çok ağır olduğunu kaydeden Doç. Dr. Meral Akkoyun Kurtlu, “Mevcut batarya paketleri alüminyumla üretiliyor bu da aracın ağır olmasına neden oluyor. Bu doğrultuda biz de “batarya paketini hangi materyalle daha hafif hale dönüştürebiliriz” sorusundan yola çıktık. Ve polimer kompozit yapılarla bu batarya paketinin daha hafif formda yapılabileceği sonucuna ulaştık. Elektrikli araçlardaki en büyük sorun olan şarj kullanımının bu hafiflemeyle uzatılması sağlanacak. Yani bu hafif batarya sayesinde birebir şarj kapasitesiyle daha uzun mühlet yol alınabilecek. Geliştireceğimiz gereç, klasik alüminyum batarya paketlerine nazaran alternatif, termal iletkenliği yüksek, elektrik iletkenliği düşük ve elektrikli araçlarda pil paket sistemlerinde kullanılabilecek daha hafif bir materyal olacak” diye konuştu.

Polimer kompozit batarya paket kullanımının mevcut duruma kıyasla maliyeti düşüreceğini belirten Akkoyun Kurtlu, “Böylelikle endüstriyel olarak uygulanabilir ve ticarileşme potansiyeli bulunan bir gereç olacak. Bu projenin sonucunda, katkılı polimer kompozitlerde, katkıların mekanik, yanma, ısıl ve elektriksel özelliklere olan tesiri tanımlanacak ve katkıların polimer içerisindeki oryantasyonunun tesiri belirlenecek. Bu sayede, bu proje daha yüksek performanslı polimer kompozitlerin üretimine katkı sağlayarak, yüksek ısıl iletkenlik gerektiren uygulamalarda kullanımlarının önünü açmış olacaktır” sözlerini kullandı.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir